strona główna astrokółko sprzęt stacja meteo linki archiwum

Katalog Messiera (za Wikipedia.pl) to katalog astronomiczny zawierający obiekty na niebie, opublikowany przez Charlesa Messiera w 1774. Ostateczna wersja Messiera wydana w 1784 zawiera 103 obiekty. Od tego czasu jeszcze 7 innych obiektów, odkrytych później przez Messiera i jego współpracownika Pierre Méchain'a, zostało dodanych do listy, ostatni w 1966.

Messier był poszukiwaczem komet. Patrząc przez teleskop, dostatecznie bliskie komety można odróżnić od gwiazd tym, że wyglądają jak niewyraźne plamki. Za to gwiazdy są tak daleko, że w sprawnie działającym teleskopie widoczne są tylko jako punkty światła.

W roku 1771 Charles Messier podjął się skatalogowania wszystkich niewyraźnych plamek widzianych na niebie przez ówczesne teleskopy. Miał na celu zmniejszenie ilości fałszywych odkryć i ułatwienie pracy poszukiwaczom komet. Pierwsza wersja katalogu została opublikowana w 1774, a ostateczna w 1784. Wszystkie obserwacje Messier prowadził w Paryżu, przez co cały katalog obejmuje obiekty położone nie dalej niż 40 stopni deklinacji południowej.

Messier w swojej epoce mógł tylko snuć hipotezy co do prawdziwej natury i odległości obiektów w swoim katalogu. Pełne zrozumienie ich właściwości wymagało ogromnego postępu w konstrukcji i technologii użycia teleskopów i nastąpiło dopiero w pierwszej połowie XX wieku. Dzisiaj wiemy, że obiekty Messiera to mgławice, galaktyki i gromady gwiazd. Obiekty które Messier widział tylko jako niewyraźne plamki, na zdjęciach wykonanych przez nowoczesne teleskopy klasyfikują się wśród najpiękniejszych widoków znanych ludzkości.

Lista obiektów Messiera